Historie pily LT40: Postupný upgrade hlavního motoru

The LT40 Sawmill History: Engine Upgrades

Hlavní motor pily je jedna z nejkritičtějších částí vytvářející výkon potřebný pro efektivní řezání kmene. Motory instalované na prvních pilách LT40 na začátku devadesátých let byly ekonomické a poměrně silné. A ještě, což je nejdůležitější, se dokonale hodily pro pojízdnou pilu malé hmotnosti a kompaktní konstrukce.

Typická pilařská firma z konce osmdesátých let provozovala těžkou a zastaralou stacionární rámovou pilu, která neměla nic společného s efektivní výrobou dřeva. Tahle stará technologie přinášela vysoké ekonomické náklady a měla negativní vliv na přírodní prostředí. Tenkrát používané hlavní motory spotřebovávaly hodně energie a jejich práce se vyplýtvala na spoustě třísek a pilin. Tyto motory byly hlavně elektrické, předimenzované, s charakteristickým chladicím žebrováním, vypadaly výkonné, ale ve skutečnosti měly na své působivé velikosti poměrně malý výkon.

Obrovská změna přišla s objevením motorů nainstalovaných na pile LT40. Navzdory jejich malé velikosti měly dostatečný výkon, nespotřebovávaly příliš paliva a snadno se obsluhovaly. Se správným hlavním motorem dodávajícím dostatečný výkon, mohl tenký úzký pilový pás řezat kmen snadněji a dělat prkna s dokonale rovným povrchem.

 

 

Spalovací motory na pilách LT40

První pily LT40, které do Polska přišly v devadesátých letech byly poháněny benzínovými motory dodanými americkou firmou ONAN. Byl to motor se dvěma válci proti sobě (boxer) s velkým litinovým setrvačníkem a výkonem 24 HP. Říkalo se o něm, že je zdatný a spolehlivý a pracoval dobře za každého počasí.

V roce 1992 uvedl Wood-Mizer první dieselový motor od firmy ACME Motori. Tento italský motor dával 20 HP; nicméně u uživatelů to nevyhrál pro časté poruchy a špatné fungování. „Motory od ACME Motori možná vypadaly pěkně a byly kompaktní, ale pro pily nebyly vhodné. Byly konstruovány hlavně pro stavební stroje, jako jsou elektrické centrály nebo omítací stroje, kde pracovaly stabilně a nepřetržitě. V pile pracoval motor dobře při nízké rychlosti, ale jakmile přišel pilový pás do řezu a motor pracoval pod zatížením, ztrácel svůj stejnoměrný a stabilní rytmus práce,” vysvětluje Robert Fret, zkušený specialista zákaznického servisu.

Škála spalovacích motorů se rozšířila v roce 1996 se zavedením italského dieselového motoru Lombardini, který byl k dispozici ve dvou verzích - 30 a 40 HP. Tento motor vyžadoval více pozornosti a péče během provozu a zákazníci si jej neoblíbili. Jeho hlavní slabinou bylo časté přehřívání hlavy a špatná funkce systému vstřikování paliva.

V roce 2000 dostaly pily Wood-Mizer japonské diesely od firmy Kubota, ty si rychle získaly mezi uživateli oblibu. Tyhle motory byly konstrukčně jednoduché, spolehlivé a pracovaly bezchybně skoro v každém klimatickém prostředí. Vačková hřídel byla na ozubených kolech a nevyžadovala žádný servis. „Když jsme zavedli motory Kubota, neobjevily se žádné problémy. Za posledních 20 let si vzpomínám jen na dvě větší poruchy těchto motorů, hlášené našemu oddělení,” říká Dariusz Kujawa, šéf zákaznického servisu od začátku devadesátých let.

Kvůli vysokým emisním normám, se motory Kubota D33 a D42 už v EU nadále nepoužívají. Nicméně se stále prodávají v Asii a Africe.

Posledních několik let je převládající hlavní motor u pily LT40 dodáván firmou Kohler, výrobce osvědčených a spolehlivých benzínových motorů.

 

 

Elektromotory v pilách LT40

První elektromotory v pile LT40 pro evropský trh dorazily v roce 1991. Americké motory Baldor (11 kW) s klasickým rozběhovým mechanismem získaly reputaci odolných a spolehlivých jednotek, s ohledem na svou malou velikost byly relativně silné. „První elektromotory od firmy Baldor udělaly na naše zákazníky dojem. Byla lehké a kompaktní s hladkým tělem bez žebrování. Lidé nemohli uvěřit, že tak malý motor dá tolik výkonu,” vzpomíná Robert Fret.

Pila LT40 z počátku devadesátých let s trojfázovým motorem byla vybavena 12V stejnosměrnou instalací pro mechanismus posunu hlavy a hydraulické funkce lože. V praxi to znamenalo, že i když byla pila vybavena střídavým hlavním motorem, potřebovala i 12V baterii a alternátor pro její dobíjení. „Vznikla z toho spousta nedorozumění mezi našimi zákazníky, kteří nemohli úplně pochopit, proč pila s hlavním elektromotorem potřebuje ještě alternátor,” říká Robert Fret.

Tenkrát byla základová deska pro hlavní motor univerzální, umožňovala majiteli, pokud bylo třeba, změnit hlavní motor z benzínového na elektrický. Zákaznický servis to pro uživatele často dělal. Celá operace výměny hlavního motoru trvala jen 2 hodiny.

Kompletní přechod na střídavé napájení LT40 se uskutečnil v roce 1998 a byl velice podstatným technickým zdokonalením pily. Tato úprava umožnila unifikovat elektrickou instalaci 380V bez alternátoru a baterie. Nová instalace zlepšila a rozšířila provoz hydraulických funkcí lože. U střídavé verze pily LT40 nebylo nutné mazat kontakty válcových přepínačů, což se požadovalo u stejnosměrných verzí – z pohledu operátora to byla efektivní modifikace.

 

 

Kdo potřebuje benzínový motor a kdo elektromotor?

Základní inženýrský předpoklad otců pily LT40, což byli Don Laskowski a Dan Tekulve, bylo vytvořit lehký a kompaktní stroj, který by mohl řezat dřevo kdekoli v okolí, takže myšlenka použití spalovacího motoru byla naprosto oprávněná. Navíc, zeměpisné vzdálenosti hrají v USA podstatnější roli než v Evropě, hustota obyvatelstva v městech a na vesnicích je různá a ceny benzínu jsou vždy celkem rozumné.

Nicméně situace v některých evropských zemích (třeba v Polsku) je jiná. Uživatelé pil často pracují poblíž usedlostí, kde mohou snadno natáhnout elektrický kabel. Elektromotor Baldor byl znám pro svoji jednoduchou konstrukci a minimální údržbu, na rozdíl od benzínového motoru, který potřeboval pravidelnou sezónní výměnu oleje a filtrů. Řada zákazníků se rozhodla koupit mobilní pilu LT40 s elektromotorem s tím, že vždycky sebou musí brát napájecí kabel ať už se svou pilou jedou kamkoli.

 

 

Současnost

Pila Wood-Mizer LT40 je dnes nabízena v benzínové nebo elektrické verzi s několika výkonovými možnostmi. Majitel si může volně vybrat, která výkonová možnost by odpovídala jeho pilařským potřebám a jít na jednu z elektrických verzí 11, 15, neb 18,5 kW, benzínový motor Kohler 14-38 KW nebo dieselový motor Kubota D25.

Stojí za to zmínit výjimečný pohonný mechanismus, který převyšuje ostatní pily v řadě. Je oddělen od komory pilového pásu, aby byl chráněn před nečistotou a pilinami vznikajícími při řezání. Výkon z hřídele hlavního motoru na kolo pilového pásu je přenášen odolným unifikovaným hnacím řemenem spojeným s mechanismem spojky – je to buď standardní spojka pro manuální rozběh pilového pásu nebo volitelně automatická spojka ovládaná elektronicky.

 

Přihlaste se k odběru našeho zpravodaje
Získejte e-mailové novinky o exkluzivních speciální nabídkách, nových produktech a pozvánkách na speciální akce!